İstanbul Psikodrama Enstitüsü (İPE) Etik Kuralları

İstanbul Psikodrama Enstitüsü, Türkiye genelinde Psikodrama Grup Psikoterapisi eğitimi veren kapsamlı bir eğitim kurumudur. Bu belge, öğrenciler, eğitmenler ve diğer paydaşlar için geçerli olan etik kuralları belirtmektedir.


Genel Kurallar

  1. İPE üyeleri, grup terapisi ve psikodrama alanındaki mesleki çalışmalarında her zaman Etik Kurallar’a ve genel mesleki etik kurallarına uymak zorundadır.
  2. Psikodrama grup psikoterapisi alanında çalışan üyeler, hem nitelik hem de mesleki standartlara uygun hareket etmelidir.
  3. İPE öğrencileri ve eğitmenleri, psikodrama grup psikoterapisi ile ilgili etik sorumluluklarının farkında olmalıdır.
  4. Tüm İPE üyeleri, psikodrama grup psikoterapisi için İPE’nin nitelik standartlarını kabul eder.
  5. İPE üyeleri, ırk, yaş, cinsiyet, cinsel yönelim, dini inanç, milliyet, etnik kimlik veya fiziksel ve/veya zihinsel engellilik gibi nedenlerle insanlık dışı veya ayrımcı mesleki uygulamalarda bulunmamalıdır.

Önemli Kavramlarım Tanımı

  • İPE Üyesi: Enstitü yönetmeliğine göre gerekli şartları sağlayan mevcut üyeler.
  • Psikodrama Grup Psikoterapisti: İPE standartlarına uygun şekilde gerekli koşulları tamamlamış, İPE’nin terapist tanımını karşılayan ve psikodrama terapisti sertifikası almış üyeler.
  • Psikodrama Eğitmeni: İPE standartlarına göre psikodrama eğitmeni olan, gerekli koşulları tamamlayarak eğitmenler kuruluna kabul edilmiş ve grup terapisi eğitimi verebilen üyeler.
  • Psikodrama Grup ve Tez Süpervizörü: İPE standartlarına göre süpervizör olma yeterliliğine sahip psikodrama psikoterapistleri.
  • Stajyer: İPE standartlarına uygun olarak oluşturulan psikodrama grup psikoterapisi eğitim grubunun üyeleri.

Kurallar

I) Psikodrama Grup Psikoterapistlerinin Yeterlilikleri

1) İPE üyeleri, İPE tarafından belirlenen standartlara uygun olarak grup terapisi ve süpervizyon eğitimi almalıdır.
2) Psikodrama grup psikoterapistleri, psikodrama grup psikoterapisiyle ilgili teori, metodoloji ve teknikler hakkında yeterli bilgiye sahip olmalıdır.
3) Psikodrama grup psikoterapistleri, toplumda yaygın olan sosyal inanç ve tutumların çeşitliliğini ve bunların danışan/hasta üzerindeki etkilerini, bireylerin değer yargılarındaki farklılıkları anlamalıdır.
4) Psikodrama grup psikoterapistleri, kendi yeterlilik ve yetkinlik sınırlarını bilmeli, bunu danışan/hasta/stajyerlere zamanında ve açıkça iletmelidir. Gerekirse uygun profesyonellere yönlendirebilmelidir.
5) Psikodrama grup psikoterapistleri, yeterlilikleri hakkında danışan/hasta/stajyerleri yanıltmamalı ve grup sürecinin başında eğitim, deneyim, yetenek ve becerilerini açıklamalıdır.
6) İPE üyesi psikodrama grup psikoterapistleri, etik kurallara uymayan ya da niteliksiz kişilere iş birliği yapmamalı, danışan/hasta/stajyer yönlendirmemelidir.
7) Duygusal veya fiziksel olarak zarar verebilecek sorunları olan danışan/hasta/stajyerler varsa, uygun profesyonellere zamanında yönlendirmeli ve gerekli koşulları sağlamalıdır.
8) Psikodrama grup psikoterapistleri ve diğer üyeler, etik ve deontolojik ilkeler çerçevesinde meslektaşlarıyla dayanışma içinde olmalı ve meslektaşlarının menfaatlerini gözetmelidir.

II) Ahlaki, Etik ve Hukuki Standartlar

1) İPE üyesi psikodrama grup psikoterapistleri, deneyim ve eğitimlerine bakılmaksızın, kişisel ihtiyaçlarının mesleki kararlarını etkileyebileceğinin farkında olmalı ve uygun süpervizöre sahip olmalıdır.
2) Psikodrama grup psikoterapistleri, danışan/hasta/stajyerlere zarar verebilecek ikili ilişkilerden kaçınmalıdır.
3) İPE üyesi terapistler, danışan/hasta/stajyerlerin yasal ve sosyal haklarına zarar verebilecek davranışlardan kaçınmalıdır.
4) İPE üyeleri, mesleki uygulamalarıyla ilgili şikayet ve soruşturmaları iki ay içinde İPE Disiplin Kurulu’na bildirmek zorundadır.

III) Danışan/Hasta/ÖğrencininYararı

A) İPE üyesi psikodrama grup psikoterapistleri, danışan/hasta/stajyerle ilgili edindikleri tüm bilgileri gizli tutmalıdır.
B) Gizli bilgiler sadece aşağıdaki durumlarda açıklanabilir:

  1. Danışan/hasta yazılı onayı varsa,
  2. Danışan/hasta veya başkasının hayatı veya güvenliği tehlikedeyse,
  3. Yasal bir zorunluluk varsa.


C) Özel bilgiler eğitim, araştırma veya bilimsel yayın amaçlı kullanılacaksa, etik kurallara uygun olarak danışan/hasta/stajyerin yazılı onayı alınmalıdır ve bu onay başka grup üyelerinin olmadığı bir ortamda gerçekleştirilmelidir.
D) Gizli bilgiler sadece süpervizör veya danışmanlarla sınırlı olarak paylaşılmalı, bu kişilerin de gizlilik kurallarına uyması sağlanmalıdır.
E) Eğitim amaçlı oluşturulan protokoller en az beş yıl saklanmalıdır.
F) Terapi kayıtlarının güvenliği, terapistin ölümü veya sağlık sorunları durumunda korunmalıdır.
G) Grup üyelerinin mahremiyeti korunmalı ve gerekli önlemler alınmalıdır.
H) Çocuk ve ergen danışanların mahremiyet hakkı ile ebeveynlerin bilgilendirilme hakkı dengelenmelidir.
I) Danışan/hasta/stajyer, başka bir uzmandan aldığı terapi hakkında bilgi talep ederse, yarar sağlayacak bilgiler sunulmalıdır.
J) Grup terapisi planları gerektiğinde danışma ve süpervizyon yoluyla desteklenmelidir.
K) Psikodrama grup psikoterapistleri, danışan/hasta/stajyer ve yakınlarıyla zararlı ikili ilişkilerden kaçınmalıdır.
L) Tedavi yarar sağlamıyorsa, terapistler profesyonel hizmeti sonlandırmalı ve alternatif yardım kaynakları sunmalıdır.
M) Grup üyelerine gizlilik yükümlülüğü bildirilmelidir; grup süreci ve diğer üyelerle ilgili uygunsuz bilgilerin üçüncü şahıslarla paylaşılmaması sağlanmalıdır.

IV) Öğrencilerin Yararı

1) İPE üyesi eğitmenler ve eğitim grupları, öğrencinin hak ve onuruna saygı göstermeli, eğitim fırsatları, akademik özgürlük ve sorumluluk sağlamalıdır.
2) Eğitmenler, mesleki ilişkiye başladıklarında kendi niteliklerini, sorumluluklarını, görevlerini ve ücretlendirmeyi açıkça belirtmelidir.
3) Eğitmenler, yüksek eğitim standartlarını korumalı ve güncel bilgileri kullanmalıdır.
4) Eğitim ve süpervizyon sürecine ilişkin sistematik ve anlamlı kayıtlar tutulmalıdır.
5) Öğrencilerin kişisel ve mesleki bilgileri kesinlikle gizli tutulmalıdır.
6) Eğitmenler, eğitim verdikleri öğrencilerle tedavi ilişkisi kurmamalıdır.
7) Eğitim sürecinde öğrencilerle herhangi bir cinsel ilişkiye girilmemelidir.

V) Araştırma Etiği

1) İPE üyeleri tarafından yapılan tüm araştırmalar yasal ve etik olmalı, uluslararası etik bildirgelere uygun olmalıdır.
2) Araştırma sürecinde katılımcıların onur, hak ve çıkarları korunmalıdır.
3) Araştırma konuları, araştırmacıların mesleki yeterlilikleri ve sorumlulukları hakkında bilgilendirilmelidir.
4) Katılımcıların gönüllü ve bilgilendirilmiş onayı alınmadan araştırma yapılamaz.